Psikoteknik Merkezi Açmak İsteyenlere Profesyonel Danışmanlık Hizmeti

Trafik güvenliğinin artırılması ve sürücülerin güvenli araç kullanma yeterliliğinin objektif olarak değerlendirilmesi amacıyla faaliyet gösteren psikoteknik değerlendirme merkezleri, günümüzde önemli bir ihtiyaca yanıt vermektedir. Ancak bu alanda bir merkez açmak, yalnızca fiziksel koşulları sağlamakla sınırlı olmayan, teknik bilgi, mevzuat bilgisi ve ruhsatlandırma sürecine hâkimiyeti gerektiren bir süreçtir.

İşte tam bu noktada biz devreye giriyoruz.

Psikoteknik merkezi açmak isteyen girişimcilere ve yatırımcılara özel danışmanlık hizmetimizle, sürecin her aşamasında yanınızdayız.

✅ Neler Sunuyoruz?

Danışmanlık hizmetimizin birinci bölümünde; fizibilite çalışması yapılacak bölgede şoför sayısı, merkeze ihtiyaç olup olmadığı, bölgedeki merkez sayısı, cihaz sayısı, şimdiye kadar verilen şoför sayısı, tekrar verilmesi gereken rapor sayısı tespit edilir. Önümüzdeki yıllardaki sektörel durum analizi, sürdürülebilirlik, kişinin psikolog ya da yatırımcı olması , handikaplar, dezavantajlar, avantajlar gibi bir rapor hazırlama süreci vardır.

İkinci bölümde ise; merkezin açılmaya karar verildiği günden ruhsat aldığı güne kadarki hizmetimiz vardır. Bir merkez en uygun ve en iyi şartlarda nasıl konumlandırılır, nasıl açılır, evrak ve işlemler nasıl yapılır, yazışma örnekleri nasıl olur gerekli bilgi ve eğitimler verilir. Test cihazı tercihleri, psikolog eğitimleri ve psikolog tercihleri, psikoteknik merkezi işletme eğitimleri ve akabinde il ya da ilçe sağlık müdürlükleriyle ilgili yapılacak tüm iş ve işlemler, açılış dosyasının hazırlanması gibi bilgiler verilir. Engelli WC’si, bekleme salonu, psikoteknik test odası gibi zorunlu prosedürler hakkında da bilgilendirmeler yapılır. Birden fazla cihaz olacaksa onlara ilerleyen dönemlerde olabilme ihtimaline karşı, merkezinizi en iyi şatlarda geleceğe hazırlayan ve gelecekte de sürdürülebilir olması için her konuda şimdiye kadar edindiğimiz tecrübenin aktarımı sağlanacaktır.

Danışmanlığımızın üçüncü bölümünde; ilk yılı sorunsuz atlatmak, en az bütçeyle yüksek performansın yolları hakkında değerli bilgiler verilir. Mevzuata, yazışma ve tutanaklara hakim olmak ve en az hatayla ilk yılı tamamlamak çok önemlidir. Çünkü bir yıl içinde en az iki denetim gerçekleştirilecektir. Bu denetimleri herhangi bir sorunla karşılaşmadan atlatmak gerekir. Aksi durumlarda merkezin kapatılması , yeni mevzuata göre cihazlara 10 yıl süreyle el konulması gibi yaptırımlarla karşılaşılacaktır. Bunların olmaması işletmecinin tamamen işi öğreninceye kadar bir yıllık sürede tüm aşamalarda her zaman arayabileceği, toplantı talep edebileceği acil durumlarda dilekçe ve savunma yazılması, tutanak tutulması gibi ya da psikoloğun yaptığı rapor ya da cihaz hataları gibi hatalarda her zaman 7/24 hizmet alabileceği bir danışmanlık hizmeti sunuyoruz. Böylelikle danışmanlık hizmetimizin üç aşamasında merkez bir defa almış olduğu danışmanlık hizmeti ile hem açmadan önce açılması gerekip gerekmediğini, açmaya karar verdikten sonra ruhsatı alıncaya kadar olan bölümde en az bütçeyle en yüksek performans ve sürdürülebilirliği sağlayacak bir işlerme sahibi olacaktır. Sonrasında da açmış olduğu işyerini bir yıl süreyle alacağı danışmanlıkla en hızlı ve prefosyonel bir şekilde sorunsuz ve risk almadan devam ettirebileceklerdir. Tüm yazışma örnekleri ve tutanaklar da kendilerine teslim edilerek tam anlamıyla hasarsız ve cezasız bir şekilde merkezlerini bir yıl boyunca işletmesini sağlayacaklardır. Bundan sonra da hayatına işi doğru kişi ve yerden almış olduğu hizmetle öğrendiğini uygulayarak devam edebileceklerdir.

Burada merkez sahibinin avantajları şunlardır:

  1. Birinci bölümde fizibilite yapmasına gerek yok 17 yıllık bir tecrübeyi satın alacak ve bu sayede piyasada olumsuzluklarla Karşılaşmayacak en doğru bilgiyi en net bir şekilde alacaklardır.
  2. İkinci bölümde en uygun, en ucuz, en rantabl ve doğru fizibilite yapılmış yerde bir merkez açılımı gerçekleştirilecektir. Burada cihaz seçiminden merkezin bulunduğu binanın seçimine kadar, sonrasında alınacak itfaiye raporları, belediye ruhsatları, ses ölçüm raporları, rolöve planları ve bir çok sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu bütün plan ve evrakların tamamlanması, dosyalanması, ve burada en büyük avantajınız erken açma sürenizdir.
  3. Tecrübeli bir danışmandan aldığınız hizmetle minimum sürede merkezinizi açacaksınız. Yoksa 3-4 aylık bir kayıpla merkezinizi açmak zorunda kalacaksınız. Kira maliyeti gibi fazla bütçe ya da sürdürülebilirliğinizin kısa süre sonra devam edememesi, yaptırımlar gibi olumsuzluklarla karşılaşmadığınız bir dönem geçirmenizi sağlayacaktır.

Psikoteknik Değerlendirme Mevzuatı (4 sayılı cetvel)


Psikoteknik değerlendirme nedir?

Sürücülük için temel olan ve sürücülerin güvenli araç kullanmalarını sağlayan ,algı, dikkat, hafıza, muhakeme yeteneği, hız-mesafe tahmini gibi psiko-motor yeteneklerin düzeyinin, psikometrik hassaslıkta, standart ve bilgisayar destekli test sistemleri kullanılarak ölçülmesidir.

4 sayılı cetvel nedir?

4 Sayılı Cetvel, karayolları trafik yönetmeliği’ne bağlı olup; sürücülerin psikoteknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine ilişkin usul ve esasları belirleyen bir düzenlemedir. Bu cetvelin amacı, sürücülerin güvenli araç kullanma yeteneklerini objektif olarak ölçmek olup, değerlendirmeler Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen standartlara uygun şekilde gerçekleştirilir.

4 sayılı cetvel psikoteknik değerlendirme ve psikiyatri muayenesiyle, değerlendirme merkezinin nitelikleriyle, süreç içerisinde gerçekleştirilecek raporlama ve dilekçeyle alakalı konuları içinde barındıran bir düzenlemedir.


Mevzuatta yapılan değişiklikler
21.03.2020

21 Mart 2020 CUMARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 31075

YÖNETMELİK

İçişleri Bakanlığından:

KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK

MADDE 1 – 18/7/1997 tarihli ve 23053 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 79 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 79 – Kanunun ilgili maddelerinde tanımlanan nitelikteki trafik suçlarını işleyen sürücüler ile diğer mevzuat kapsamında psiko-teknik açıdan sağlıklı olma şartı aranan sürücüler ekte yer alan 4 sayılı Cetvelde tanımlanan usul ve esaslara uygun olarak, psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine tabi tutulurlar.

Muayene sonucu durumu uygun bulunan sürücülerin sürücü belgeleri Kanunun ilgili maddelerinde belirtilen sürelerin sonunda iade edilir. Ekte yer alan 4 sayılı Cetvelde belirtilen usul ve esaslara göre yapılan psiko-teknik değerlendirme, Yönetmelikte aynı cetvelde tanımlanmış altyapı özelliklerine sahip, resmi ve özel kuruluşlar bünyesinde oluşturulan ve il sağlık müdürlüğü tarafından ruhsatlandırılmış merkezlerde çalışan psikolog unvanına sahip kişilerin gözetiminde yapılır. Psiko-teknik değerlendirme raporu elektronik sistem üzerinden e-imza ile düzenlenir. Kişi düzenlenen psiko-teknik değerlendirme raporu ile birlikte kırkbeş gün içerisinde kamu veya özel sağlık kuruluşlarında görev yapan psikiyatri uzmanına başvurur. Psikiyatri uzmanı, kişiye ait psiko-teknik değerlendirme raporundaki bulgular ile psikiyatrik muayene sonucu elde ettiği bulguları birlikte değerlendirerek, söz konusu kişinin sürücülük yapmasına engel bir durumun olup olmadığını belirten psikiyatri raporunu elektronik sistem üzerinden düzenler. Düzenlenen bu raporlar sistemde on yıl süre ile saklanır.

Belirtilen sürede psikiyatri muayenesi için başvurmayan kişiler altı ay boyunca tekrar teste kabul edilmez. Altı ay sonunda yapılacak psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri muayenesinde başarısız olan kişiler iki yıl boyunca tekrar teste alınmaz.

Kişi adına düzenlenen rapora otuz gün içerisinde il sağlık müdürlüğüne itiraz edebilir. Otuz gün içerisinde rapora itiraz edilmemesi hâlinde kişi iki yıl boyunca tekrar teste alınmaz. İl sağlık müdürlüğü nihai karar için kişiyi, daha önce psiko-teknik değerlendirme yapılan test sistemi olan başka bir merkeze ve psikiyatri uzmanı muayenesi yapılmak üzere ikinci fıkrada belirtilen bir sağlık kuruluşuna sevk eder.

İkinci psiko-teknik değerlendirme rapor sonucu ile bir önceki rapor arasında farklılık var ise, ikinci raporun sonucu geçerli sayılır. İkinci değerlendirme sonucunda da başarısız olan kişiler başvuru üzerine ikinci test tarihinden itibaren üç ay sonra tekrar psiko-teknik değerlendirmeye ve psikiyatri muayenesine tabi tutulur. Bu değerlendirmede başarısız olan kişiler iki yıl süreyle yeniden psiko-teknik değerlendirmeye alınmaz.

Eksik veya gerçeğe aykırı rapor veren sorumlular hakkında Türk Ceza Kanununa göre işlem yapılır. Ayrıca gerçeğe aykırı rapor düzenleyen merkezlerde kayıtlı test cihazları 5 (beş) yıl boyunca tekrar kullanılamaz.

Psiko-teknik değerlendirme raporu ve psikiyatri uzmanı muayene raporunun, yukarıda tanımlanan yetkili kişiler tarafından, 4 sayılı Cetvelde tanımlanan hükümler dikkate alınarak düzenlenmesi zorunludur.”

MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin eki 4 sayılı Cetvelin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “Yetkilendirilmiş meslek kuruluşu tarafından” ibaresi  “Sağlık Bakanlığınca” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin eki 4 sayılı Cetvelin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.

“ğ) Test odası ve test odasının bağlı olduğu koridoru net şekilde gösteren kamera sistemi bulunmalıdır.”

MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin eki 4 sayılı Cetvelin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine ikinci cümleden sonra gelmek üzere, “Psikolog günde istirahat süreleri hariç en fazla sekiz saat görev yapabilir. Ayda ek mesai süresi 72 saatten fazla olamaz. Psikologlar için belirlenen maksimum çalışma sürelerini aşmayacak şekilde merkezlerde 08.00 ile 23.00 saatleri arasında hizmet verilir.” cümleleri eklenmiştir.

MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin eki 4 sayılı Cetvelin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine “test anındaki” ibaresinden sonra gelmek üzere “en az üç” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.

“j) Test cihazında uzaktan ulaşım sağlayacak herhangi bir bluetooth, Wifi bağlantısı ve test için kullanılan donanımlardan başka herhangi bir donanım girişi bulunamaz.”

MADDE 6 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7 – Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri, Çevre ve Şehircilik ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanları birlikte yürütür.